پایان نامه ارشد با فرمت ورد ، دانلود پایان نامه مقطع ارشد ، پایان نامه ، پایان نامه با فرمت ورد ، دانلود پایان نامه ، پایان نامه با فرمت word، پایان نامه دکترا ، پایان نامه ، آرشیو پایان نامه ، دانلود پایاننامه ، پایانامه ، خرید پایان نامه ، سفارش پایان نامه ، پایان نامه ارشد ، مقاله ، مقاله با فرمت ورد ، دانلود مقاله ، مقاله ترجمه شده ، دانلد مقاله ، دانلود مقاله ترجمه شده ، مقاله با ترجمه ، طرح توجیهی ، کارآفرینی ، تهران کارآفرین ، طرح خوداشتغالی ، طرح کارآفرینی ، کسب درآمد اینترنتی ، بهترین راه کسب درامد اینترنتی ، راه عملی کسب درامد ،
تهران کارآفرین را بخاطر بسپارید(تی کی وب)، و newtk.ir ، tkweb.ir ، می توانید آرشیوی از پایان نامه های یک رشته ی خاص را تهیه کنید. پشتیبانی محصولات ٠٩٠١٠٥٩٣٦٠٧ هر پایان نامه ، مقاله و یا هر فایل دیگری با هر موضوعی را از ما بخواهید؛
تهران کارآفرین دانلود مقاله ترجمه شده با فرمت ورد پرورش کرم ابریشم طرح توجیه فنی اقتصادی

بررسي تاثير كلاس‌هاي آمادگي دوران بارداري بر كاهش افسردگي پس از زايمان زنان ساكن تهران

بررسي تاثير كلاس‌هاي آمادگي دوران بارداري بر كاهش افسردگي پس از زايمان زنان ساكن تهران

مقدمه

در طی قرن حاضر یکی از زمینه های مطالعاتی که توجه روز افزون بسیاری از متخصصان رشته‌های مختلف را به خود جلب نموده است ، بررسی نقش جنسیت و تفاوت های مربوط به آن در زمینه های گوناگون علمی است . یکی از مباحث جالب در حرفه روانپزشکی و پزشکی نیز تفاوتهای وابسته به جنس و ابتلا به بیماریها و اختلال های عنوان شده در راهنمای آماری و تشخیص اختلال روانی (DSM IV) [1] می‌باشد. در بخش همه گیرشناسی اختلال ها ، نرخ بروز بیماریها ی مختلف در دو جنس ، تفاوت های فراوانی را نشان می دهد . برای مثال ، مردها در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی ، الکسیم ، پسیکوپاتی[2] (جامعه ستیزی) می باشند . در حالی که زنها در طول زندگی شان بیشتر در خطر ابتلا به بیماریهای مربوط به تیروئید ، اختلال های خوردن و افسردگی هستند . (نمازی 1379) .

اختلال افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی ، با شیوع 25% - 15% در طول عمر به شمار می رود ( جود[3] ، 1994 ) . افسردگی نه تنها در بسیاری از....



عنوان                                                                                             صفحه فصل اول: موضوع تحقيق مقدمه ................................................................................................................ 1 بيان مسأله .......................................................................................................... 6 ضرورت تحقيق................................................................................................... 10 اهداف تحقيق...................................................................................................... 13 فرضيه‌هاي تحقيق................................................................................................ 13 متغيرهاي تحقيق.................................................................................................. 14 تعاريف متغيرهاي تحقيق...................................................................................... 14 فصل دوم: ادبيات پژوهش الف) افسردگي ................................................................................................... 16 تاريخچه افسردگي............................................................................................... 16 افسردگي چيست................................................................................................. 17 تفاوت بين اندوه سالم و افسردگي چيست............................................................. 19 تعريف افسردگي ................................................................................................ 19 افسردگي چه كساني را تهديد مي‌كند..................................................................... 20 -جنس................................................................................................................ 20 -سن.................................................................................................................. 20 ديدگاه‌هاي نظري درباره افسردگي......................................................................... 21 ديدگاه زيست شناختي......................................................................................... 21 -سبب شناسي افسردگي....................................................................................... 22 -توارث.............................................................................................................. 22 -آمين‌هاي بيوژنيك.............................................................................................. 23 -نوراپي نفرين..................................................................................................... 23 -سروتونين.......................................................................................................... 24 -دوپامين............................................................................................................ 24 -فرضيه فلوكستين (پروزاك) وايندول آمين............................................................ 25 پاسخ زيست‌ شناختي در افسردگي........................................................................ 25 -آزمون بازداري دگزامتازون.................................................................................. 25 - فروزش........................................................................................................... 26 - اختلالات خواب............................................................................................... 26 -محور تيروئيد..................................................................................................... 27 -اثر كورتيزول..................................................................................................... 28 -سيستم ليمبيك و افسردگي................................................................................. 28 -ريتم‌هاي شبانه روزي.......................................................................................... 29 -تصوير گري از مغز............................................................................................ 30 ديدگاه روان شناختي............................................................................................ 30 الگوهاي روانكاري............................................................................................... 31 الگوي خشم معطوف به درون............................................................................... 31 -الگوي فقدان شي............................................................................................... 32 ديدگاه رفتاري .................................................................................................... 32 ديدگاه انسان‌گرايي............................................................................................... 33 ديدگاه شناختي.................................................................................................... 34 -خطاهاي منطق................................................................................................... 35 -الگوي درماندگي آموخته شده افسردگي............................................................... 36 ب) درمان افسردگي........................................................................................... 38 درمان مبتني بر نظريه‌هاي زيست شناختي............................................................... 38 -دارو درماني...................................................................................................... 38 -الكترو شوك درماني........................................................................................... 39 - نور درماني....................................................................................................... 40 درمان مبتني بر نظريه‌هاي روان پويايي................................................................... 41 -روان درماني روان پويشي................................................................................... 42 -روان درماني حمايتي.......................................................................................... 43 -روان درماني ميان فردي...................................................................................... 44 -روان درماني فمينيستي........................................................................................ 45 درمان مبتني بر نظريه‌هاي شناختي و رفتاري........................................................... 45 -رفتار درماني...................................................................................................... 46 -رابطه درماني..................................................................................................... 47 - شناخت درماني................................................................................................ 48 درمان مبتني بر گروه درماني.................................................................................. 49 -خانواده درماني.................................................................................................. 50 -زوج درماني...................................................................................................... 50 -گروه‌هاي حمايتگر............................................................................................. 51 درمانهاي تكميلي ................................................................................................ 51 -داروهاي گياهي................................................................................................. 52 -رژيم غذايي و مكمل‌هاي غذايي.......................................................................... 52 -فنون آرميدگي.................................................................................................... 53 -هوميوپاتي......................................................................................................... 54 ج) افسردگي زنان............................................................................................... 55 اختلالات خلقي مربوط به قاعدگي........................................................................ 56 سندرم قبل از قاعدگي (pms)................................................................................ 56 -سبب شناسي..................................................................................................... 56 -بروز تشخيص................................................................................................... 57 اختلال ملال پيش از قاعدگي ............................................................................... 58 درمان اختلال‌هاي قاعدگي ................................................................................... 60 -درمان سندرم قبل از قاعدگي (pms) ................................................................... 60 -درمان اختلال ملال پيش از قاعدگي..................................................................... 61 ارزيابي تاثير درمان‌ها............................................................................................ 63 اختلالات خلقي مربوط به زايمان........................................................................... 64 -افسردگي بعد از زايمان...................................................................................... 65 -سبب شناسي اختلالات خلقي بعد از زايمان......................................................... 65 - بروز و تشخيص افسردگي بعد از زايمان............................................................ 68 -علايم افسردگي در طول بارداري......................................................................... 69 -اختلالات خلقي پس از زايمان............................................................................ 69 درمان اختلالات خلقي پس از زايمان..................................................................... 72 -دارو درماني در دوران بارداري............................................................................ 75 -دارو درماني در دوران شيردهي........................................................................... 77 چگونه خود را ياري دهيم؟................................................................................... 78 نقش حمايتي ماما و پرستار روانگر در پيشگيري افسردگي پس از زايمان.................. 79 اختلالات خلقي مربوط به يائسگي......................................................................... 81 -سبب شناسي .................................................................................................... 82 - يائسگي و افسردگي.......................................................................................... 82 -درمان............................................................................................................... 83 خلاصه جلسات كلاس‌هاي آمادگي دوران بارداري................................................. 86 د) مروري بر تحقيقات انجام شده........................................................................ 101 فصل سوم: طرح تحقيق طرح پژوهش ..................................................................................................... 106 جامعه آماري....................................................................................................... 108 نمونه آماري......................................................................................................... 108 روش نمونه‌گيري................................................................................................. 109 ابزار اندازه‌گيري................................................................................................... 109 پرسشنامه افسردگي بك........................................................................................ 110 جدول هنجار گزيني مقياس افسردگي بك.............................................................. 114 روند اجراي اطلاعات .......................................................................................... 115 روش تجزيه و تحليل اطلاعات............................................................................. 117 فصل چهارم: تحليل آماري داده‌هاي توصيفي پژوهش..................................................................................... 118 تحليل داده‌هاي پژوهش........................................................................................ 123 فصل پنجم: بحث و نتيجه‌گيري خلاصه پژوهش .................................................................................................. 133 بحث و جمع بندي نهايي..................................................................................... 134 محدوديت‌هاي تحقيق.......................................................................................... 136 پيشنهادها............................................................................................................ 136 منابع ضمائم

چكيده:

پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير كلاس هاي آموزشي دوران بارداري بر افسردگي پس از زايمان زنان ساكن تهران انجام شد. اين مطالعه از نوع مطالعات شبه تجربي بود. در اين پژوهش ميزان افسردگي خانم هاي مراجعه كننده از طريق پاسخ به تست بك انجام شد و سن آزمودني هاي مورد پژوهش حداقل 18 و حداكثر 39 سال بود. نمونه آماري اين پژوهش شامل 120 خانم بود كه در گروه 40 نفري مورد مطالعه قرار گرفتند و همچنين اين گروه ها خود به دو دسته بارداري اول و بارداري دوم نيز تقسيم شدند، كه در سال 85-84 به درمانگاه قدس، بيمارستان بوعلي و مطب خانم دكتر محمدياري مراجعه كرده بودند و به صورت غير تصادفي، در دسترس و داوطلب، انتخاب شدند و پرسشنامه را تكميل نمودند.

فرضيه اصلي محقق عبارت بود از:

بين ميزان شركت در كلاس هاي آمادگي دوران بارداري و ميزان افسردگي پس از زايمان رابطه وجود دارد. نتايج تحليل آزمون T نشان داد كه كلاس هاي آمادگي دوران بارداري در كاهش افسردگي پس از زايمان تأثير داشت.

همچنين فرضيه هاي فرعي محقق عبارت بودند از:

- بين خانم هايي كه در كلاس آمادگي دوران بارداري شركت مي كنند با خانم هايي كه در كلاس آمادگي دوران بارداري شركت نمي كنند از نظر ميزان افسردگي تفاوت وجود دارد. نتايج تحليل آزمون T نشان داد بين خانم هايي كه در كلاس آمادگي دوران بارداري شركت كرده اند و آنهائي كه در چنين كلاس هايي شركت نداشتند از نظر افسردگي تفاوت معناداري وجود داشت.

- بين خانم هايي كه به مطب خصوصي مراجعه كردند با خانم هايي كه به درمانگاه دولتي مراجعه كردند تفاوت وجود دارد. نتايج تحليل آزمون T نشان داد كه بين اين دو وضعيت ذكر شده تفاوت معنا داري وجود نداشت. يعني عامل اقتصادي اجتماعي تأثيري در ميزان افسردگي پس از زايمان نداشت.

- بين بارداري هاي اول و دوم از نظر ميزان افسردگي تفاوت وجود دارد. در اين فرضيه نيز با استفاده از نتايج تحليل آزمون T مشخص شد كه بين بارداري اول و دوم از نظر ميزان افسردگي تفاوت معنا داري وجود نداشت.

كليد واژه ها:

  • افسردگي
  • افسردگي پس از زايمان

كلاس هاي آمادگي دوران بارداري

 

-1- خلاصه پژوهش

عدم سازش و وجود اختلالات رفتاري در جوامع انساني بسيار فراوان است. و هيچ فرد انساني در برابر اختلالات رواني مصونيت ندارد. افسردگي علل مختلف دارد و در بروز آن عوامل متعددي دخالت دارند و در هر دوره اي از دوران تكامل زندگي اين عوامل متعدد فرق مي كنند. طبق آمارهاي بين المللي 15% از افراد بالغ بالاي 15 سال كه به پزشكان مراجعه مي كنند، علايم بارز افسردگي را نشان مي دهند. يكي از مهمترين اغتشاشات رواني زنان، تجربه هاي استرس هيجاني در طول حاملگي و اولين هفته هاي بعد از زايمان است. اختلالات خلقي پس از زايمان كه به فراواني پيش مي آيد و معمولاً گذرا است، نزد عموم مردم مسأله شناخته شده است اما در برخي موارد اين حالت ها به صورت بيماري افسردگي و مداوم و پايدار ظهور كرده و درمان جدي و منظمي را نياز دارد. اولين نوع اختلالات خلقي بعد از زايمان به عنوان غم مادري بعد از زايمان شناخته شده است و ميزان شيوع آن حتي تا حد 85 درصد گزارش شده است. دومين نوع عبارتست از افسردگي پس از زايمان با شدت متوسط يا خفيف كه شيوع آن 15-10 درصد است، و سومين نوع، سايكوز بعد از زايمان است كه بسيار كمياب مي باشد و شيوع آن بسيار نادر و در حد 1 تا 2 در هزار گزارش شده است. شناخت عوامل موثر و يا تشديد كننده در بروز افسردگي بعد از زايمان مي تواند گام هاي عملي موثر در پيشگيري و درمان افسردگي زنان به دنبال داشته باشد.

هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير كلاس هاي آمادگي دوران بارداري بر كاهش افسردگي پس از زايمان است. در اين پژوهش ميزان افسردگي خانم هاي باردار از طريق پاسخگويي به تست بك، يك بار در سه ماه اول بارداري و سپس 35 روز پس از زايمان سنجيده شد. سن افراد مورد مطالعه بين 18-39 سال بوده و در دو گروه بارداري اول و بارداري دوم تقسيم شدند. محل سكونت افراد مورد مطالعه شهر تهران بوده است. تعداد نمونه 120 نفر خانم باردار مراجعه كننده به كلينيك قدس، بيمارستان بوعلي و مطب خانم دكتر محمدياري بوده است. نتايج اين پژوهش از جنبه توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. اين پژوهش نشان داد افرادي كه در كلاس هاي آمادگي دوران بارداري شركت كرده اند به مراتب درجات پايين تري از افسردگي بعد از زايمان را به نسبت گروه گواه، داشته اند و اين تفاوت خصوصاً در بارداري اول بارزتر بوده است. در اين تحقيق ارتباطي بين افسردگي بعد از زايمان با مسائل اقتصادي – اجتماعي و دفعات بارداري به دست نيامد.

5-2- بحث و جمع بندي نهايي

فرضيه اصلي پژوهش حاضر اين بود كه بين شركت در كلاس هاي آمادگي دوران بارداري و ميزان افسردگي پس از زايمان رابطه وجود دارد.

بر اساس فرضيه اصلي گروه آزمايش بر مبناي نمرات پيش آزمون و پس آزمون كه در پرسشنامه افسردگي بك كسب نمودند، مورد مقايسه قرار گرفتند تا مشخص شود كه بين نمرات افسردگي قبل از آموزش و بعد از آموزش تفاوت معني داري وجود دارد يا خير(528/2 t = ) با توجه به يافته هاي پژوهش و تفاوت ميانگين نمرات قبل (92/13) و بعد (40/10) از آموزش چنين نتيجه گرفته شد كه كلاسهاي آمادگي دوران بارداري بر كاهش افسردگي پس از زايمان تأثير داشته است. يافته فوق با يافته آيفرتزل و همكارش (2006) همخواني دارد.

فرضيه فرعي اول پژوهش حاضر اين بود كه بين خانم هايي كه در كلاس آمادگي دوران بارداري شركت مي كنند و آ‌نهايي كه شركت نمي كنند، از نظر ميزان افسردگي بعد از زايمان، تفاوت وجود دارد. اين تفاوت در دو گروه مورد مقايسه با T= 3/289 كاملاً معنا دار شد و معلوم گرديد كه شركت در كلاس هاي آمادگي دوران بارداري به نحو قابل توجهي در كاهش افسردگي مؤثر بوده است. يافته هاي فوق با يافته هاي آيفرتزل و همكاران (2006) وود و همكاران (1997)، لئونارد (1998) استوارت و همكاران (2002) مك كوئين و همكاران (2003) همسواست و همخواني دارد.

فرضيه فرعي دوم پژوهش حاضر اين بود كه بين خانم هاي باردار مراجعه كننده به مطب خصوصي و خانم هاي مراجعه كننده به درمانگاه ها از نظر ميزان افسردگي تفاوت وجود دارد. اين تفاوت در بارداري اول به دست آ‌مد. (12/2 t = ) اما در بارداري دوم اين تفاوت مشاهده نگرديد (455/1 t = ) و در مجموع دو بارداري اين تفاوت معني دار نبود. اين يافته متناظر با يافته هاي خانم فريال خمسه (1381) برگنت و همكاران (1999) بوده ولي با يافته هاي خانم زهرايي و همكاران (1380) همسو بوده است.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان
(شامل 40% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 10,000 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
tasire-kelashaye-ghab-az-zayeman-bar-afsordegi-pas-az-zayeman_286793_9745.zip792k





قلق های پایان نامه نویسی ، مقاله نویسی ، گزارش نویسی ، فنون نگارش

قلق های پایان نامه نویسی ، مقاله نویسی ، گزارش نویسی ، فنون نگارش قلق های پایان نامه نویسی (از عنوان تا دفاع)يادداشت‌برداري، خلاصه نويسي و چكيده نويسي :     نكات مهم دربارة آرايش سخن نثر نوشتاري از مرسل ساده شروع مي‌شود و در مسير كمال خويشع به جانب شعر، به نثر مرسل عالي و سپس به نثر فني (هنري) مي‌رسد، و نيز گفتيم كه نثر فني يا هنري «نثري است كه هدف آن ايجاد تناسب لفظي و آرايش كلام و گسترش فضاي معنا باشد، با استفاده از آرايه‌ ...

توضیحات بیشتر - دانلود 15,000 تومان 7,500 تومان 50% تخفیف